Міністерство оборони України не може погодитися з тим, що деякі політики не зацікавлені у вирішенні проблеми позбавлення України небезпечного продукту, яким є запаси некондиційного меланжу та залякують населення новою катастрофою
19.09.2007
19 вересня, деякі вітчизняні засоби масової інформації оприлюднили заяву Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в якій йдеться про те, що це відомство не надавало дозволу на встановлення обладнання з утилізації "меланжу” на території однієї з військових частин Західного оперативного командування.
Управління прес-служби Міністерства оборони України уповноважено роз’яснити ситуацію, яка сталася навколо експериментальної утилізації ракетного палива "меланж” у Львівській області.
17 вересня на складі зберігання ракетного палива Західного оперативного командування Сухопутних військ ЗС України, що дислокується поблизу містечка Радехів Львівської області, за рішенням Міністра оборони України була проведена експериментальна утилізація 4 тонн окислювача рідинного ракетного палива "меланж” за польською технологією на обладнанні українсько-польського консорціуму "Еко Технолоджіс”.
Головна мета експериментальної утилізації полягала у випробуванні технологічного обладнання, визначення виробничих та експериментальних характеристик установки та пошук можливості подальшого використання, отриманої в результаті утилізації "меланжу”, сировини на хімічних підприємствах України.
Роботи проводилися в рамках підготовчих заходів до участі у міжнародному тендері з утилізації запасів "меланжу” в Україні, який планує провести ОБСЄ.
Відповідно до чинного законодавства, консорціумом "Еко Технолоджіс” на проведення експерименту були отримані всі висновки державних експертиз, що передбачені при будівництві об’єктів підвищеної небезпеки, проведені громадські слухання жителів міста Радехів та отримано згоду районної ради на розміщення об’єкта.
Позитивний результат експерименту дозволяє перейти до другого етапу реалізації проекту – промислової експлуатації обладнання, для чого консорціумом "Еко Технолоджіс” буде здійснено заходи щодо отримання встановленим порядком дозволу на експлуатацію об’єкта підвищеної небезпеки.
Такий дозвіл буде отримано при підготовці до виводу обладнання на режим експлуатації. Станом на 17 вересня 2007 року, враховуючи, що обладнання виведено лише у режим випробувань Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Львівській області 14.08.2007 року наданий позитивний висновок державної екологічної експертизи на проект «Установка утилізації окислювача ракетного палива на складі зберігання ракетного палива Західного оперативного командування у місті Радехів».
Крім, того Інститутом хімії та хімічних технологій Національного університету «Львівська політехніка» в науковому висновку щодо технологічно-екологічної оцінки проекту установки утилізації окислювача ракетного палива у військовій частині у місті Радехові зазначено, що робота установки, на якій проводиться утилізація, не створює будь-якої загрози навколишньому середовищу.
Частиною першою статті 13 Закону України «Про екологічну експертизу» визначено, що Державна екологічна експертиза організується і проводиться екологічно-експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями або спеціально створюваними комісіями спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органів на місцях. Виходячи з цього Закон України «Про екологічну експертизу» не передбачає погодження проектної документації з Головним управлінням МНС України у Львівській області.
Що стосується отримання дозволів профільних міністерств (Мінекоресурси, МОЗ) що передбачено законом, то вони отримані (висновки санітарно-епідеміологічної експертизи на проект №05.03.02-07/39790 від 06.08.2007 року, на мобільну установку. 05.03.02.-03/26300 від 25.05.2007 року та науковий висновок Інституту гігієни АМН України №22/2916 від 25.05.2007 року; висновок екологічної експертизи на проект від 14.08.2007, крім того отримані висновки експертиз з питань охорони праці на проект №2781.07.46.24.15.0/700 від 27.08.2007 року та на обладнання №46.04.07.3043.07/987 від 14.08.2007 року, науковий висновок Інституту хімії та хімічних технологій Національного університету «Львівська політехніка» від 27.07.2007 року).
Що стосується порушення статті 10 Закону України «Про пожежну безпеку, то ця заява не відповідає дійсності. У зв’язку із тим, що установка з утилізації розміщена на території військової частини, експертний висновок наданий Територіальним управлінням пожежної безпеки (м. Львів) Міністерства оборони України (№204 від 06.08.07).
Разом з тим, абз.9 зазначеної статті закону визначає, що якщо новостворені підприємства належать до категорії пожежонебезпечних об’єктів, вони можуть започатковувати свою діяльність за декларативним принципом за умови укладання договорів добровільного страхування відповідальності перед третіми особами. Консорціумом «ЕКО ТЕХНОЛОДЖІЗ» укладено договір страхування відповідальності перед третіми особами.
Крім того, відповідно до п. 1.6 ДБН А.З.1-3-94 затверджений наказом Держкоммістобудування України від 05.10.94 №48, які встановлюють порядок, основні вимоги і умови прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, закінчені будівництвом об’єкти виробничого призначення можуть бути прийняті до експлуатації, якщо на них ліквідовані недоробки і на установленому обладнанні розпочато випуск продукції, надання послуг.
Тобто, перед прийняттям об’єкта в експлуатацію на ньому обов’язково необхідно провести випуск продукції, надання послуг (випробування).
Відповідно до зазначених будівельних норм, закінчені будівництвом об’єкти, які не є державною власністю, вводяться в експлуатацію за рішенням, що приймається державною технічною комісією, що призначається районними чи міськими виконкомами місцевих Рад народних депутатів.
До складу державних технічних комісій включаються представники забудовника, проектувальника, Держнаглядохоронпраці, Державного пожежного нагляду та інші.
Статтею 10 Закону України «Про пожежну безпеку» передбачено, що при прийнятті об’єктів в експлуатацію комісією за участю органів державного пожежного нагляду дозвіл не оформляється. Як було зазначено вище, прийняття закінченого будівництвом об’єкту здійснюється державною технічною комісією до складу якої обов’язково включається представник державного пожежного нагляду.
Враховуючи плутанину, яку вчинили автори заяви у питання використання та тлумачення нормативної бази необхідно зазначити, що на сьогодні в Україні питання розміщення та експлуатації об’єктів підвищеної небезпеки (в тому числі з утилізації меланжу) регламентується наступними нормативно-правовими актами: Законом України «Про об’єкти підвищеної небезпеки», Законом України «Про екологічну експертизу», Постановою Кабінету Міністрів України від 20 червня 1995 року №440 «Про затвердження порядку державного дозволу на виробництво, зберігання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилізацію отруйних речовин, у тому числі продуктів біотехнології та інших біологічних агентів».
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 року № 554 "Про перелік видів діяльності та об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку”.
Жодним із цих документів не передбачено погодження заходів з утилізації меланжу у територіальних або центральних структурних підрозділах МНС.
Таким чином, складається враження про те, що хтось не зацікавлений у вирішенні проблеми позбавлення України небезпечного продукту, яким є запаси некондиційного меланжу, з чим не може погодитися Міністерство оборони України.
Джерело: http://www.mil.gov.ua/index.php?lang=ua&part=news&sub=read&id=10341 |